Banke i revolucija plaćanja

Promjene u mobilnim plaćanjima u Hrvatskoj će ići brže nego u svijetu

Pametni telefoni su svuda oko nas, a tvrtke koje proizvode aplikacije za mobilna plaćanja bolje shvaćaju svoje korisnike od banaka.

Potpredsjednik Gartnera, analitičar David Furlonger, prije nekoliko je dana na konferenciji u Australiji izjavio kako će do 2030. godine „80 posto tradicionalnih financijskih tvrtki propasti, postati beznačajnima ili postojati samo formalno, bez stvarnog tržišnog natjecanja“.

Daniel Döderlein, izvršni direktor tvrtke za mobilna plaćanja, Auka, kaže kako će se ovaj trend koji predviđa Gartner dogoditi u Europi, uključujući i Hrvatsku, i to puno prije od predviđene 2030. godine:

U početku ćemo promjenama u načinu plaćanja svjedočiti zbog velikih regulatornih i tehnoloških iskoraka. Nova europska direktiva o plaćanju (PSD2) obvezuje banke da trećim stranama daju pristup računima korisnika. Pametni telefoni su svuda oko nas, a postoje i brojne talentirane tvrtke s odgovarajućim licencama koje su spremne ponuditi svoje usluge tržištu kroz aplikacije za mobilna plaćanja koje su mnogo bolje od onih što trenutačno nude banke. Kao što smo vidjeli širom Skandinavije, Kine a u posljednje vrijeme i u SAD-u, nove aplikacije za mobilna plaćanja mogu cijelo tržište preuzeti i u nekoliko mjeseci, ne godina.

U Hrvatskoj, nakon što direktiva PSD2 bude u cijelosti implementirana, neće trebati čekati mnogo da se korisnici naviknu na bolje načine bankarstva i plaćanja

Vidjeli smo što se dogodilo u Indiji kada je uvedena regulativa slična europskom PSD2: Google nije nimalo oklijevao te je sam predstavio aplikaciju za mobilna plaćanja nazvanu Tez. U manje od godinu dana, ona je ‘skinuta’ 55 milijuna puta, a nedavno su objavili i kako će tvrtka koja je upravljala Tezom sada postati dio globalnog Google Pay brenda, zajedno s Android Payom.

Stvari su zaista vrlo jednostavne. Banke moraju postati pružatelji usluga koje su svoj glavni fokus stavljaju korisnika – što znači da moraju rješavati stvarne probleme korisnika – a najjednostavniji problem koji mogu riješiti upravo su česti problemi s plaćanjima. U očaju, uglavnom zbog toga što ne mogu ponuditi dobra rješenja koja su usklađena s dugoročnim ciljevima banaka, bankama je vjerojatno primamljivo i u Hrvatskoj surađivati s igračima kakvi su Apple Pay i Google Pay.

Daniel Döderlein, izvršni direktor tvrtke za mobilna plaćanja, Auka,

U oba se slučaja radi o velikim brendovima koji privlače mnogo pažnje i na prvi pogled daju bankama barem neku dozu inovacije kojom se mogu pohvaliti. Banka tada može reći da je inovativna, barem zasad, uz mali rizik za svoje poslovanje u pogledu gubitka korisnika ili prihoda. Svjedočili smo već da je u kolovozu Google Pay pokrenut u Hrvatskoj, što je za ovog tehnološkog giganta bio jedan od prvih takvih iskoraka u regiji.

Međutim, banke moraju biti svjesne da ova suradnja dolazi s vrlo realnim rizikom da tehnološka tvrtka (pretpostavimo u ovom slučaju da i dalje govorimo o Googleu), u trenutku kada to bude smjela učiniti zbog PSD2 regulative, jednostavno isključi banku kao partnera iz cijelog procesa te da se umjesto toga usredotoči na model koji je postao toliko popularan u Indiji. Ove tvrtke nemaju nikakvih obaveza prema bankama – samo prema korisnicima; i bez imalo želje da ispadnem previše iskren, već znamo da tvrtke poput Googlea puno bolje od banaka znaju kako udovoljiti svojim korisnicima da oni budu sretni i kako ih zadržati.

Iz Gartnera smo tako mogli čuti da ćemo vidjeti kraj banaka do 2030. U Hrvatskoj, nakon što direktiva PSD2 bude u cijelosti implementirana, neće trebati čekati mnogo da se korisnici naviknu na bolje načine bankarstva i plaćanja. Predviđam da će se većina banaka početi suočavati s ovakvom sudbinom već i mnogo ranije, čak i oko 2023. godine – svega pet godina od danas.
___

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

*