Corona sve više šteti i hrvatskim tvrtkama

Dvije trećine naših tvrtki već osjeća posljedice korona virusa na poslovanje

1. ožujka 2020. – Anketa koju je prošlog tjedna provela Hrvatska gospodarska komora među svojim članicama, pokazala je kako dvije trećine (66 posto) hrvatskih tvrtki već osjeća negativne posljedice globalne krize izazvane korona virusom.

Više od pola tvrtki (53 posto) bilježi pad prometa, a najviše su pogođene putničke agencije, tvrtke koje se bave pružanjem smještaja, pripremom i posluživanjem hrane te logistika.

Uz to, male i srednje tvrtke osjećaju veći negativan utjecaj nego velike kompanije.

U anketi HGK je samo u prva dva dana sudjelovalo preko 1000 tvrtki,

Detaljnija analiza ankete pokazuje da su djelatnosti u kojima više od pedeset posto tvrtki izjavljuje kako ima jake i srednje jake posljedice na trenutno poslovanje – putničke agencije (69 posto), pružanje smještaja, priprema i posluživanje hrane (62 posto) te prijevoz i skladištenje (51 posto).

Smjernice Svjetske zdravstvene organizacije za suočavanje s koronavirusnom bolesti (COVID-19) na radnom mjestu

Sektori u kojima je više od trećine tvrtki prijavilo jake i srednje posljedice na trenutno poslovanje su trgovina na veliko i malo, poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo, umjetnost, zabava i rekreacija te stale uslužne djelatnosti.

Na pitanje kakve konkretno vrste problema ih muče, najviše tvrtki (30 posto) je prijavilo poteškoće u sklapanju novih poslova, dovršavanju ugovorenih (29 posto) i obavljanju postojećih poslova (28 posto).

Uz to, gospodarstvenici imaju i poteškoće s transportom roba, otkazivanjem sudjelovanja na međunarodnim sajmovima, kongresima i događanjima te smanjenom potražnjom proizvoda i usluga na domaćem tržištu.

Preporuke poslodavcima

Što se očekivanja za budućnost tiče, kratkoročne negativne posljedice zbog korona virusa očekuje 75 posto tvrtki, pri čemu 15 posto očekuje jak utjecaj na poslovanje. Dugoročne negativne posljedice očekuje čak 82 posto tvrtki, pri čemu gotovo četvrtina (njih 24 posto) očekuje jak negativan utjecaj na poslovanje u dugoročnom razdoblju.

Najpesimističniji su oni koji već osjećaju posljedice pa tako opet prednjače putničke agencije koje očekuju najsnažnije posljedice na dugoročno poslovanje. Čak 92 posto njih izjavljuje kako očekuju jake i srednje negativne posljedice na dugoročno poslovanje, a 62 posto na kratkoročno.

Slijede tvrtke iz djelatnosti pružanja smještaja pripreme i usluživanja hrane (hoteli, odmarališta, kampovi, ostali smještaj, restorani i kafići) među kojima 76 posto očekuje dugoročno, a 71 posto kratkoročno jaki i srednji negativan utjecaj na poslovanje.

Zanimljivo je da u trgovini na veliko i malo kratkoročne snažne posljedice očekuje 38 posto, a dugoročne čak 55 posto tvrtki.

Postoje i sektori koji ne predviđaju snažne kratkoročne posljedice, no na duže staze očekuju probleme – to su prije svega rudarstvo i vađenje te administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti (leasing društva, djelatnosti zapošljavanja, zaštite, uređenja zgrada i okoliša i druge), ali i obrazovanje, stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti, poslovanje nekretninama, financijske djelatnosti i građevina te IT sektor.

Inače, u anketi HGK je samo u prva dva dana sudjelovalo preko 1000 tvrtki, a takav odaziv pokazuje da se radi o temi koja je gospodarstvu bitna i u vezi koje trebaju pomoć od HGK i ostalih nadležnih institucija.

Prema istraživanju kojeg je prošlog tjedna objavila analitička kuća Dun & Bradstreet corona virus će utjecati na poslovanje više od pet milijuna tvrtki diljem svijeta.


 

Odgovori

%d blogeri kao ovaj: