Izbjegnite najčešće poduzetničke pogreške!

Često me pitaju koje bi to bile najčešće poduzetničke pogreške i kako ih izbjeći. Promatrajući poslovanje naših poduzetnika, u nastavku dajem neke od najčešćih poduzetničkih pogrešaka i savjete kako ih izbjeći.

Poduzetničke škare

1. ‘Poduzetničke škare’. Nazvala sam jednu od situacija tzv. ‘poduzetničke škare’ jer se poduzetnici dovedu u situaciju da se dvije bitne kategorije u poslovanju naprosto razilaze te oni ulaze u ‘škare’ koje se s vremenom sve više šire:

a) Prodaja vs naplata. Veliki fokus na prodaju, a sve manji fokus na naplatu. Nažalost u uređenim ekonomijama svaki poduzetnik poštuje zakonske i ugovorene rokove plaćanja što je u Hrvatskoj jedan od vodećih problema.

Savjet: radije smanjiti prihodovne aktivnosti nego raditi i angažirati svoje vrijeme i vrijeme svojih suradnika, ulagati u tvrtku, plaćati PDV državi (ako ste u PDV sustavu), a istovremeno biti u nemogućnosti naplatiti se. Zadajte si rok preko kojeg nećete prihvatiti daljnju suradnju i biti spremni i raskinuti istu.

b) Odljev novca vs nedostavljanje dokumentacije (fakture). Događa se da poduzetnici plaćaju određene aktivnosti (usluge, proizvode), međutim ne dostavljaju dokumentaciju vezanu uz iste (fakture) u računovodstvo i ne prikazuju ih ažurno. Na taj način se dovode u situaciju da na računima poduzeća nema sredstava, a istovremeno nisu niti prikazani troškovi, te je nejasna slika o poslovanju poduzeća. Veći problem nastaje ukoliko se navedeno dogodi na kraju poslovne godine, te se ne prikažu troškovi i tako u poduzeću nedostaje novac za plaćene račune, a računi nisu prikazani kao trošak, te se istovremeno prikazuje dobit viša nego što realno postoji.

Savjet: ažurno prikazujte nastale troškove / nabavke kako biste imali ažurno stanje vašeg poslovanja i mogli donositi kvalitetne odluke.

c) Odljev novca vs ulaganje u imovinu koja ne donosi dodatni prihod. Ova poduzetnička pogreška vjerojatno je jedan od vodećih razloga zašto je situacija u našem gospodarstvu danas upravo takva. Naime, umjesto da sredstva ulažu u imovinu koja će donijeti dodatni prihod, događa se upravo obratno i s vremenom obzirom da ta imovina ne donosi dodatni prihod javlja se nedostatak novca. Primjeri su brojni: umjesto da ulažu u strojeve, poduzetnici ulažu u skupe automobile za vlastite potrebe ili u nerentabilne zgrade za urede koje neće donijeti dodatne prihode. Kako bi Warren Buffett rekao: ukoliko ulažete danas u imovinu koja vam nije potrebna, mogli biste se već sutra naći u situaciji da ćete prodavati imovinu koja vam je potrebna.

Savjet: gotovo kod svakog ulaganja promislite koliko će vam dodatnog prihoda navedeno ulaganje donijeti? Možete li bolje uložiti navedenu svotu novca i tako dugoročno razvijati vaše poduzeće? Kupiti zastore u uredu ili uložiti u edukaciju zaposlenika?

Problematika PDV-a

2. Izbjegavanje velike obveze PDV-a pod svaku cijenu. Ova pogreška tiče se onih poduzetnika koji su započeli svoje poslovanje i odabrali ulazak u PDV sustav. Nejasnoća oko PDV-a dovodi do razmišljanja poduzetnika početnika da je plaćanje PDVa za njih određeni minus, te da treba izbjeći obvezu za PDV. Zapravo je obratno! Ukoliko ste u situaciji da trebate platiti PDV, to je odlično jer je to jedan od pokazatelja da su vam prihodi po računima viši od troškova po računima (tu ne ulazimo u iznos ostalih troškova poput plaća i slično jer oni ne podliježu PDV-u). Također, PDV ionako nije vaš prihod nego od države, a vi ste svoj prihod već uračunali u račun. Primjerice, vaša usluga na računu je 100 Kn, PDV 25 kn, stoga je ukupan iznos računa 125 Kn. Tih 125 Kn vama plaća vaš kupac, od tog iznosa vaš je novčani tok 100 Kn, a 25 Kn nije vaš novac, stoga ga uplaćujete državi na ime PDV-a na kraju obračunskog razdoblja. Naravno da ostaje pitanje brige oko naplate od tog kupca, stoga je bitno s kim poslujete.

Savjet: vodite računa o naplati, te svakako kod odabira ulaska u PDV sustav naglasite u poreznoj upravi da želite biti tromjesečni obveznik kako biste lakše upravljali plaćanjem PDVa i naplatom vaših računa. Ukoliko ćete poslovati s EU (bilo nabavka ili prodaja), automatski postajete mjesečni PDV obveznik, jer EU ne poznaje tromjesečne PDV obveznike (naravno jer tamo je i naplata uredna!).

Neredovito praćenje poslovanja

3. Neredovito praćenje poslovanja. Nekada su u Hrvatskoj bile obvezne tzv. tromjesečne statistike koje su se više predavale u svrhu izvještavanja nego li su poduzetnici pratili iste. Bez obzira što navedene više nisu obvezne, svaki poduzetnik bi morao pratiti svoje poslovanje ne tromjesečno, nego mjesečno!

Savjet: Uvid u stanje vašeg poslovanja morate imati minimalno na mjesečnoj bazi kako biste mogli čim prije reagirati i planirati daljnje aktivnosti. Zapišite koje podatke želite pratiti na mjesečnoj bazi i doista ih pratite. Neki od podataka su: stanje na žiro računu, stanje otvorenih potraživanja od kupaca, obveze koje su u dospijeću, pregled prihoda i troškova.

Nejasna uloga računovođe

4. Nejasna uloga računovođe. Neki od poduzetnika shvaćaju računovođe kao produženu ruku porezne uprave, a ne kao vlastite računovođe i partnere koji će im upravo dostavljati prethodno spomenute podatke i pružiti stručnu pomoć oko razumjevanja poslovanja.

Savjet: dogovorite s vašim računovođom koje podatke želite pratiti, svakako zatražite stručni savjet oko razumjevanja vašeg poslovanja i uvijek unaprijed najavite promjene u vašem poslovanju koje planirate provesti, kako biste uvidjeli koje sve prednosti donose takve promjene, te koje prepreke trebate savladati.

Imate li pitanje vezano uz ovu tematiku? Predlažemo da ga postavite na forumu Poduzetništvo!

%d blogeri kao ovaj: