Neočekivan pad maloprodaje

Maloprodajni promet pao prvi put nakon 56 mjeseci rasta

Na pad prometa u trgovini na malo u svibnju ove godine određen je utjecaj imalo hladno i kišovito vrijeme koje je smanjilo turistički promet, osobito u privatnom smještaju i kampovima, stoga i potrošnju turista u trgovini na malo

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku realan je promet u trgovini na malo u svibnju 2019. godine bio, prema kalendarski prilagođenim podacima, 2,0% manji u odnosu na svibanj 2018. godine, što je prvi njegov pad na godišnjoj razini još od kolovoza 2014. godine.

Pad je pomalo neočekivan jer svi glavni čimbenici koji utječu na razinu potrošnje održavaju pozitivne naznake svojih kretanja pa se tako na tržištu rada nastavlja rast zaposlenosti i pad broja nezaposlenih, rastu plaće i kupovna moć stanovništva, rastu krediti stanovništvu, a indeks pouzdanja potrošača je u svibnju zabilježio rekordno visoku razinu otkad se mjere očekivanja potrošača.

Navedene činjenice upućuju na to da je pad maloprodajnog prometa privremen i rezultat je ponajprije različitih okolnosti koje su prevladavale u svibnju ove i prošle godine.

Nakon 56 mjeseci kontinuiranog rasta razina maloprodajnog prometa znatno je podignuta pa, zbog sada već relativno visoke baze, rast usporava, a oscilacije su izraženije. Tako je u prethodna dva mjeseca već bilo uočljivo usporavanje rasta (s 8,7% realno godišnje u veljači prema 4,8% u travnju), pri čemu je situacija u svibnju specifična zbog visoke razine potrošnje u tom mjesecu prošle godine.

Tako je u svibnju prošle godine promet u trgovini na malo na godišnjoj razini realno bio povećan za 7,9%, pri čemu su visoke stope rasta bilježene u svim trgovinskim djelatnostima uključujući i visoku stopu rasta prodaje novih automobila.

Uz visoku bazu, na pad prometa u trgovini na malo u svibnju ove godine određen je utjecaj imalo hladno i kišovito vrijeme koje je smanjilo turistički promet, osobito u privatnom smještaju i kampovima, stoga i potrošnju turista u trgovini na malo. Nasuprot tomu, lanjski je svibanj bio obilježen snažnim rastom turizma, pri čemu je na godišnjoj razini broj dolazaka bio povećan za 30,7%, a broj noćenja za 39,9%.

Stoga realniju ocjenu kretanja prometa u trgovini na malo pružaju kumulativni podaci koji ublažavaju kratkoročne oscilacije pa je tako u prvih pet mjeseci ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine promet u trgovini na malo realno povećan za 4,0% (prema kalendarski prilagođenim podacima).

Riječ je o nastavku pozitivnog doprinosa maloprodajnog prometa rastu osobne potrošnje koja kao najveća komponenta BDP-a pridonosi rastu ukupne gospodarske aktivnosti. Pritom uz nastavak rasta plaća i broja zaposlenih, na razini cijele 2019. godine očekujemo i rast maloprodajnoga prometa.

Izvor: HGK

___

%d blogeri kao ovaj: