Nužnost učenja digitalnih vještina

Strah od automatizacije

Zagreb, 9. rujna 2019. – Strah od automatizacije i robotizacije radnih mjesta, najveći je među osobama koje imaju najmanje prilika za usavršavanje, navodi PwC-ovo globalno istraživanje o tehnologiji, radnim mjestima i vještinama. Istraživanje je provedeno na više od 22.000 odraslih osoba u 11 zemalja diljem svijeta, te se nadovezuju na PwC-ovu ekonomsku analizu učinka automatizacije na radna mjesta.

Više od polovice radnika ispitanih širom svijeta (53 %) vjeruje da će automatizacija značajno promijeniti njihova radna mjesta ili ih učiniti zastarjelima u sljedećih deset godina, a samo 28 % smatra da to nije vjerojatno. Većina, 61 %, pozitivno gleda na učinak tehnologije na njihov svakodnevni rad, a 77 % osoba spremno je učiti nove vještine ili se u potpunosti prekvalificirati kako bi poboljšali svoju zapošljivost u budućnosti.

Više od trećine (34 %) odraslih osoba bez školskog obrazovanja ili edukacije nakon školovanja kaže da ne uče nove digitalne vještine u usporedbi sa samo 17 % osoba koje su završile fakultet.

Međutim, prilike i stavovi značajno se razlikuju ovisno o razini obrazovanja pojedinca. Lokacija, spol i dob također igraju ulogu.

Analizirajući istraživana tržišta, radnici u Kini i Indiji su daleko najoptimističniji u pogledu učinka tehnologije (čak i nakon usklađenja zbog kulturoloških razlika), unatoč tome što je najveća vjerojatnost da će smatrati kako će im se radna mjesta značajno promijeniti. Radnici u tim regijama dobivaju više prilika za usavršavanje: 97 % u Kini i 95 % u Indiji dobiva takve prilike od svojih poslodavaca. S druge strane, radnici u Ujedinjenom Kraljevstvu i Australiji navode da dobivaju najmanje prilika za učenje novih vještina. Imaju tendenciju imati manje pozitivan stav u pogledu učinka tehnologije.

53 % radnika vjeruje da će automatizacija značajno promijeniti ili učiniti njihovo radno mjesto zastarjelim u sljedećih deset godina (samo 28 % smatra da to nije vjerojatno)

I širom srednje i istočne Europe vidi se da su ljudi sve svjesniji činjenice da će tehnologija i automatizacija značajno promijeniti tržište rada. U ovim regijama radnici smatraju da bi njihovi trenutačni poslodavci mogli više učiniti kako bi im pomogli u stjecanju novih digitalnih vještina.

Fakultetski obrazovani ispitanici najoptimističniji su u pogledu tehnologije i svojih budućih prilika za zapošljavanje, čak i ako smatraju da da će se njihovo radno mjesto vjerojatno značajno promijeniti ili biti ukinuto.

Nasuprot tome, više od trećine (34 %) odraslih osoba bez obrazovanja ili usavršavanja nakon srednje škole kaže da ne uče nove digitalne vještine u usporedbi sa 17 % osoba koje su završile fakultet. Također je manje vjerojatno da će tim radnicima bez obrazovanja ili usavršavanja nakon srednje škole poslodavci ponuditi prilike za usavršavanje (38 % ne dobiva takve prilike u usporedbi s 20 % radnika s diplomom). Također su više zabrinuti zbog učinka tehnologije na radna mjesta: 17 % navodi da osjećaju nervozu ili strah.

Uz to, istraživanje još pokazuje da će muškarci, a ne žene, smatrati da će tehnologija imati pozitivan učinak na njihova radna mjesta i poboljšati njihove prilike za zapošljavanje. Također je vjerojatnije da uče nove vještine (80 % ispitanih muškaraca kaže da to čine nasuprot 74 % žena).

Nadalje, dobna skupina od 18 do 34 godine je optimističnija u pogledu digitalne budućnosti od bilo koje druge dobne skupine odraslih. Oni dobivaju i više prilika za usavršavanje. Na primjer, 69 % ispitanika u dobi 18-34 godine pozitivno gleda na budući učinak tehnologije na njihova radna mjesta, u usporedbi s 59 % ispitanika u dobnoj skupini 35-54 godine i 50 % osoba starijih od 55 godina. Samo 18 % ispitanika u skupini 18-34 godine navodi da ne dobivaju prilike za učenje novih digitalnih vještina od svog poslodavca. Za skupinu 35-54 godine i starije od 55 godina, ove brojke su 29 % i 38 %.

Ispitanici su podijeljeni i oko vještina koje žele naučiti. Sličan je udio onih koji žele postati stručnjaci u pojedinoj konkretnoj tehnologiji kao i onih koji žele napredovati u učenju i prilagodbi različitim tehnologijama.

Usavršavanje je još važnije zbog činjenice da se radni vijek produljuje. Poboljšanje digitalnih vještina može pomoći i u poboljšaju rasta produktivnosti, koji ostaje nizak unatoč bilijunima dolara tehnoloških ulaganja svake godine.

Istraživanje se nastavlja na PwC-ovo istraživanje koje pokazuje da e 30 % radnih mjesta biti ugroženo automatizacijom do sredine 2030-ih godina na temelju analize provedene u 29 zemalja. Istovremeno, PwC-ovo godišnje istraživanje mišljenja predsjednika uprava iz 2019. godine pokazuje da 79 % predsjednika uprava glavnim problemom smatra dostupnost vještina.

*Istraživanje „Upskilling Hopes and Fears“ proveo je Opinium za PwC. Ukupno je ispitano 22.094 odraslih osoba u 11 zemalja: Australiji, Kini, Francuskoj, Njemačkoj, Indiji, Nizozemskoj, Poljskoj, Singapuru, Južnoafričkoj Republici, Ujedinjenom Kraljevstvu i SAD-u. Na svakom tržištu ispitano je najmanje 2.000 odraslih osoba (18+), u razdoblju između 12. i 19. srpnja 2019. godine.
___

%d blogeri kao ovaj: