Financije, Poduzetništvo | Autor: | 29. Studeni 2013. | 0 komentara

Zaposliti radnika – da ili ne?

grafika: radnici
1 Flares 1 Flares ×

Započeli ste vlastiti business i nakon nekog vremena stvari se odvijaju u željenom smjeru te se poslovi proširuju i vi se nalazite u nedoumici da li zaposliti još jednog radnika. Evo o čemu biste sve trebali razmisliti i koji faktori mogu utjecati na vašu odluku!

Najniža plaća u Hrvatskoj. Trenutno je propisana najniža bruto 1 plaća za puno radno vrijeme (40 sati tjedno) u iznosu 2.984,78 Kn odnosno za vas kao poslodavca 3.438,47 Kn u bruto 2 iznosu. Za radnika koji je samac iz Osijeka primjerice (prirez 13%) 2.362,36 Kn. No ukoliko ugovorite rad na pola radnog vremena (20 sati tjedno), tada je najniža bruto 1 plaća za nepuno radno vrijeme 1.492,39 Kn i td.

Olakšice za prvo zaposlenje. Ukoliko zapošljavate osobu kojoj je to prvo zaposlenje, tada prvih 12 mjeseci imate olakšicu na način da niste obvezni obračunavati i uplaćivati doprinose na plaću (to je onih 15,2% između bruto 1 i bruto 2). U našem gornjem primjeru to je iznos od 453,69 Kn mjesečno odnosno 5.444,24 Kn godišnje za vas kao poslodavca. Nažalost, mnogi poslodavci ne znaju za ovu mogućnost, a jedino što trebate pribaviti je potvrda od Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO) da je zaposleniku to upravo prvo zaposlenje. Inače, HZMO neće izdati ovu potvrdu ukoliko je osoba imala u prošlosti bilo kakav ugovor o djelu (drugi dohodak tj. honorar) :( .

Poticaji za zapošljavanje. Svakako se raspitajte kod područnog ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) koji poticaji trenutno postoje za zapošljavanje osobe koju želite zaposliti. Naime, navedeni se poticaji često mijenjaju te s obzirom na zaposlenika postoje različiti uvjeti.

Minimalni iznos prihoda za pokriće troškova zaposlenika. Često se poduzetnici nađu u razmišljanju koliko prihoda određeno radno mjesto treba donijeti kako bi se pokrili troškovi zaposlenika? Uzmimo za primjer da ste sa zaposlenikom dogovorili 4.000 Kn neto plaću (što je za vas 6.166,61 Kn bruto 2). Obzirom da radnik ima pravo godišnje na 4 tjedna godišnjeg odmora (20 radnih dana), to je onda praktički još jedna plaća, tj. za vrijeme godišnjeg ćete morati plaćati plaću i uz to imati i zamjenu za radnika. Stoga se radi o minimalno 13 plaća godišnje (ne uzimamo u obzir vrijeme provedeno na bolovanju i sl. izostanke).

Također, i vi kao odgovorna osoba prema vašim klijentima morate ostvariti i određeni profit za sebe i to svakako morate uzeti u obzir. Ne zaboravite da je taj profit u bruto iznosu, te da postoje i ostali troškovi radnog mjesta: računalo, ured, prijevoz radnika, fiksne troškove ureda i sl., te se nakon toga i tako dobivena dobit oporezuje ako ste vlasnik poduzeća (čak i do 34% kod isplate dobiti), stoga prema vrlo konzervativnoj računici na godišnjoj bazi prihodi vaših klijenata / poslova koje obavlja taj zaposlenik trebaju iznositi 127.000 Kn da biste pokrili prethodno navedeno tj. da se to radno mjesto isplati, stoga je odnos prihoda od klijenata / neto plaće za zaposlenika cca 2,2 tj. zaposlenik treba obaviti posao koji donosi minimalno 220% njegove plaće (mjesečno to znači za 4.000 Kn neto plaće + prijevoz otprilike 9.592 Kn prihoda).

Neoporeziva primanja. Osim bruto plaće, radniku možete godišnje isplatiti i određene svote neoporezivih naknada. Primjerice 2.500 kn godišnje na ime prigodnih nagrada, 400 kn dar u naravi ili 600 kn za dijete do 16 godina starosti. Također su neoporezivi iznosi dnevnica u zemlji i inozemstvu, kao i svi prateći troškovi službenih putovanja.

Obrazovanje. Troškovi obrazovanja predstavljaju gotovo dva puta poreznu olakšicu za poslodavca. Prvi puta kao trošak, a drugi puta (od 35-70% ovisno o vrsti obrazovanja) kao porezna olakšica u poreznoj prijavi. Pod troškovima obrazovanja smatraju se stručni seminari, radionice, konferencije, škole stranih jezika i sl.

U svakom slučaju, osim financijske kalkulacije isplativosti otvaranja novog radnog mjesta, ne zaboravite da nakon nekoliko mjeseci ulaganja u vašeg zaposlenika imate uz sebe suradnika koji vam pomaže u razvoju vašeg poslovanja i omogućuje da i dalje razvijate svoje poduzetničke ideje.

Sretno!

Imate li pitanje za Tanju, vezano uz ovu temu? Predlažemo da ga postavite na forumu Financije ili Poduzetništvo!

Autor: Tanja Rukavina

Tanja Rukavina

Tanja Rukavina direktorica je tvrtke koja se bavi financijskim savjetovanjem i računovodstvom. Bila je predsjednica uprave i direktorica u velikim tvrtkama koje su zapošljavale i do 750 djelatnika. Autorica je brojnih stručnih članaka te često drži predavanja i seminare iz područja financija i poduzetništva. Ima veliko iskustvo u pomoći pojedincima i timovima da ostvare svoje poduzetničke potencijale.