Najinovativnije zemlje svijeta
Globalni pokazatelj inovativnosti 2021.
27. rujna 2021. – Čini se da su ljudi tijekom pandemije, njome ubrzane digitalne transformacije i pod udarom sve češćih i razornijih posljedica klimatskih promjena postali inovativniji. To se može zaključiti iz ovogodišnjeg Globalnog pokazatelja inovativnosti (Global Innovation Index), iz kojeg se vidi kako su ulaganja u inovacije tijekom korona krize ne samo zadržala razinu iz prethodnih godina, već imala i skokove u nekim područjima.
Hrvatska 42. u svijetu
Naravno, inovativnost nije bila podjednaka u svim sektorima i regijama i još je uvijek teško procijeniti što će od svega novoga što je učinjeno, dugoročno zaživjeti. Ipak, inovativnost je tijekom posljedih 580 dana koliko smo u pandemiji shvaćena kao najvažnija sposobnost ljudske zajednice u suočavanju s nepreviđenim i nepredvidivim okolnostima.
Globalni pokazatelj inovativnosti zajednički je proizvod Svjetske organizacije za zaštitu intelektualnog vlasništva (World Intellectual Property Organization – WIPO), Instituta Portulans i nekoliko partnera iz privatnog sektora. Pokazuje inovativnost pojedine zemlje na temelju omjera njenih ulaganja u inovacije (pokazatelja kao što su ulaganja u istraživanje i razvoj, broj visoko obrazovanih, razvijenost infrastrukture i zakonodavni okvir) i količine intelektualnog vlasništva kojeg je proizvela.
Novost Globalnog pokazatelja inovativnosti za ovu godinu je “inovacijski dojavljivač” koji prati neke od najvažnijih dimenzija inovativnosti, kao što su ukupna ulaganja u tehnološki razvoj i njihov socio ekonomski učinak. Cilj tog alata je olakšati čitljivost izvještaja, kako na lokalnoj tako i na međunarodnoj razini,
Podaci pokazuju da je utjecaj pandemije na inovativnost bio složen a ponekad i iznenađujući. S jedne strane, nisu smanjena ulaganja u istraživanja i razvoj, a s druge, države su liberalizirale svoja zakonodavstva kako bi tvrtkama olakšale poslovanje. Puno se ulagalo u novopokrenute razvojne (startup) tvrtke, posebno u sektorima kao što su medicina, digitalni alati za komunikaciju i e-trgovina. Naravno, ne baš svugdje podjednako.
Što se tiče zemalja u razvoju, koje dosta ovise o turizmu i izvozu potrošne robe, kao što je naša Hrvatska, ulaganja u inovacije su stagnirala.
Preuzmite izvještaj o inovativnosti