Oprez pri online plaćanjima

Savjetuje Hrvatska udruga banaka

0 Flares 0 Flares ×
HUB upozorava i savjetuje povećani oprez pri plaćanju, posebice ako prvi put plaćate nekom primatelju ili ako ste putem e-maila dobili informaciju o promjeni broja računa primatelja

Zagreb, 30. prosinca 2020. – Hrvatska udruga banaka je krajem ove godine ponovila svoje upozorenje o povećanom oprezu pri kupovini putem interneta. Naime, porast korištenja digitalnih usluga dovodi i do povećanja broja pokušaja internetskih prijevara koje se najčešće odvijaju primjenom tzv. društvenog inženjeringa. Najpoznatija vrsta takve prijevare je “phishing”, odnosno situacija u kojoj napadač putem elektroničke pošte navodi žrtvu da otkrije svoje osobne ili financijske informacije koje nakon toga zloupotrebljava.

Štoviše, digitalni zlonamjernici u posljednje vrijeme sve više koriste društvene mreže i specijalno dizajnirane internetske portale te objavljuju lažne nagradne igre ili oglašavaju proizvode po znatno nižim cijenama u odnosu na tržišnu cijenu.

Zaposlenike tvrtki kriminalci najčešće nastoje navesti na novčane uplate prema pogrešnim računima primatelja. Napadači se predstavljaju uglavnom telefonski ili e-poštom kao poduzetnici, nude suradnju na novom projektu ili pak putem lažne e-mail adrese informiraju o promjeni broja računa primatelja s kojima tvrtka već ima neki poslovni odnos ili koristi njihove usluge.
Stoga HUB upozorava i savjetuje povećani oprez pri plaćanju, posebice ako prvi put plaćate nekom primatelju ili ako ste putem e-maila dobili informaciju o promjeni broja računa primatelja.

U slučaju da je računalo zaraženo malicioznim kodom (otvaranjem neprovjerenih poveznica, zaraženih privitaka elektroničkih poruka, itd.), napadaču se omogućava pristup svim aplikacijama na računalu pa tako i e-pošti korisnika.

Nacionalni CERT napravio je posebnu stranicu Antibot.hr s koje je moguće preuzeti softver EU-Cleaner koji uklanja zlonamjerne programe s računala korisnika, a Europol, MUP i razne druge institucije su pokrenule Internet stranicu „NoMoreRansom“ s ciljem podrške žrtvama ransomware prijevara pri vraćanju kriptiranih podataka bez plaćanja otkupnine kriminalcima.

Unatoč ulaganjima banaka u sigurnosne sustave i porastu svijesti građana o važnosti kibernetičke sigurnosti, nužno je nastaviti edukaciju i informiranje o najčešćim vrstama prijevara putem kojih kriminalci nastoje prikupiti i zlouporabiti osobne i financijske podatke. Stoga savjetujemo građane da posjete Internet stranicu HUB-a na kojoj su dostupne detaljnije informacije o najčešćim prijevarama na Internetu i savjetima za zaštitu.


Osnovni sigurnosni savjeti za građane: ponašati se odgovorno i oprezno, ne odavati privatne i poslovne podatke putem interneta, prije odlaska na internet provjeriti imate li svu potrebnu zaštitu – najnoviji softver, počevši od operativnog sustava i aplikacija koje koristite do antivirusnih i ostalih zaštitnih programa; preuzimati aplikacije samo iz provjerenih izvora kao što su Google Play Store, App Store, Windows Store itd.; na računalu i mobitelu te u svakoj aplikaciji postavke moraju biti postavljene tako da pružaju najviši stupanj sigurnosti; internetskom bankarstvu pristupajte samo sa svog uređaja, izbjegavajte bežične mreže kojima vi ne upravljate (npr. javna bežična mreža), provjerite pouzdanost online trgovine – istražite tvrtku kojoj želite dati novac, ne radite ništa na web stranicama koje ne traže dvostruku autentifikaciju te se koristite specijaliziranim sustavima naplate; nikada ne šaljite presliku kartice, broj kartice, PIN ili druge podatke o kartici putem elektronske pošte; nikada ne šaljite jednokratne zaporke SMS-om, Messenger-om, WhatsApp-om, Viber-om ili drugim servisima; poslujte samo s osobama i tvrtkama koje znate i kojima vjerujete; provjerite izvornost web-stranica – stranice koje nisu sigurne otvaraju se s početnim slovima “http” umjesto “https; stalno nadgledajte svoje transakcije.


Osnovni sigurnosni savjeti za tvrtke: vodite brigu o sigurnosti računala zaposlenika i angažirajte dodatnu stručnu IT podršku odmah po otkrivanju prisutnosti malicioznog koda radi sveobuhvatnog pristupa rješavanju uzroka narušavanja sigurnosti IT sustava; pobrinite se da zaposlenici budu informirani i upoznati s rizicima; u slučaju informacije o promjeni računa na koju se izvršavaju redovite transakcije, provjerite točnost podataka o primatelju ako je moguće drugim komunikacijskim kanalom osim e-maila (npr. telefonom ili na službenim internetskim stranicama poslovnog subjekta); usporedite e-mail adresu poslovnog subjekta s koje je upućeno upozorenje o promjeni računa s e-mail adresama na službenim internetskim stranicama poslovnog subjekta; potaknite zaposlenike da budu oprezni sa svim zahtjevima za plaćanje; provodite interne protokole vezane uz plaćanja; propišite postupak provjere legitimnosti zahtjeva za plaćanje primljenih putem e-pošte; uvijek se obratite policiji u slučaju pokušaja prijevare, čak i ako niste postali žrtvom.


Kontinuirana i značajna ulaganja banaka u digitalizaciju poslovanja i vlastitih usluga pokazala su se izrazito važnima – banke koriste najsuvremenije metode za prijavu korisnika, zaštitu podataka u prijenosu, provjeru transakcija u sustavima za sprječavanje prijevara te odobrenje transakcija. Shodno tome, klijenti banaka imaju mogućnost u svakodnevnom životu ili poslovanju nesmetano koristiti sve bankarske usluge te ove godine nisu zabilježeni značajniji sigurnosni incidenti.

Više o svemu tome


 

Autor: Pokreni posao

najkraći put do najbolje informacije za one koji žele stvarati nove vrijednosti

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- 0 Flares ×
%d blogeri kao ovaj: